Predaj a rezervácia vstupeniek na podujatia- mobil: 0903 392 844, len v kine Orbis v čase:

Pondelok:16:00-19:00 hod., Štvrtok, Piatok:  15:00-20:00 hod., Sobota, Nedeľa:  15:00-19:00 hod.

Ensemble Ricercata – koncert

Ensemble Ricercata – koncert

Všetkých milovníkov krásnej hudby pozývame v utorok, 19. 3. 2019 o 19.00 hod. do divadelnej sály DK (vchod od fontány) na prvý koncert 39. ročníka Hudobnej jari. Predstaví sa hudobné teleso Ensemble Ricercata v zložení Helga Varga Bach/soprán, Ronald Šebe

Súbor prijal názov Ricercata (z tal. ricercare – hľadať, pátrať, skúmať, bádať atď.) a v tomto duchu aj každoročne starostlivo hľadá, pátra, objavuje – diela „staré“ i nové.

PROGRAM

Charles Ives (1874 – 1954): 114 piesní (1922; výber)

Charlie Rutlage

Like a Sick Eagle (Ako nemocný orol)

Songs My Mother Taught Me (Piesne mojej matky)

Resolution (Rozhodnutie)

Walking (Chôdza)

Watchman (Strážnik)

The Children’s Hour (Detská hodinka)

The Side Show (Sprievodné podujatie)

The Things Our Fathers Loved (V čom našli zaľúbenie naši otcovia)

Serenity (Vyrovnanosť)

Largo pre husle, klarinet a klavír (1901)

Igor Stravinskij (1882 – 1971): Tri malé piesne – Spomienky z môjho detstva (1925)

1. Soročeňka (Straka – strakuľa)

2. Vorona (Havran)

3. Čičer-jačer (Zmok-bzdoch)

Mačacie uspávanky (1916; výber)

3. Bay-Bay (Hajaj, búvaj)

4. U kota, kota (Čo má kocúr, kocúr)

Štyri ruské piesne (1919)

1. Selezeň (Káčer – chorovodnaya [kruhová pieseň])

2. Zapevnaja (Pieseň na úvod)

3. Pobľudňaja… (Pieseň k stolu)

4. Sektarskaja (Sektárska pieseň)

Príbeh vojaka (1918)

1. Marsh soldata (Pochod vojaka)

2. Skripka soldata (Husle vojaka)

3. Maľenkij koncert (Malý koncert)

4. Tango, vals, regtajm (Tango – Valse – Rag)

5. Tanec djavola (Tanec diabla)

Helga Varga Bach študovala spev na Konzervatóriu a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. V jej kmeňovom repertoári dominujú najmä diela skladateľov z obdobia baroka a klasicizmu. Umelkyňa pravidelne spolupracuje s domácimi aj zahraničnými komornými súbormi ako Arion Consort, Solamente naturali, Musica Aeterna, Musica Florea, Savaria Barokk Orchastra, Komorný orchester F. Liszta, Czech Barok Ensemble. Účinkovala so symfonickými orchestrami Slovenská filharmónia, Štátna filharmónia Košice, Orchester Štátnej opery Banská Bystrica. Spolupracovala s poprednými dirigentmi – John Toll, Stephen Stubbs, Peter van Heyghen, Andrew Parrott, Nigel Perrin, s ktorými sa sólisticky predstavila vo vokálno-inštrumentálnych kompozíciách M. A. Charpentiera, A. Vivaldiho, J. S. Bacha, W. A. Mozarta, F. Schuberta a F. Liszta. Premiérovala aj niekoľko skladieb súčasných slovenských skladateľov, ako napr. J. Hatrík, D. Matej, Ľ. Bernáth, I. Parík, T. Boroš a i. Vystúpila na viacerých festivaloch, napr. Melos-Étos, Konvergencie, Dni starej hudby, Podzimní festival duchovní hudby Olomouc, SPACE. Nahrávala pre Slovenský rozhlas a spolu so súborom Musica Aeterna realizovala CD s nahrávkou Vivaldiho Magnificatu a Glorie a Händlovho žalmu Dixit Dominus. Od roku 1999 hosťovala v Opere SND, kde sa predstavila v operách W. A. Mozart – Don Giovanni, M. Dubovský – Tajomný klúč, P. I. Čajkovskij – Panna Orleánska, E. Suchoň – Krútňava. V rokoch 2014 – 2015 bola členkou Rezidenčného súboru Rádia Devín Ensemble Ricercata, s ktorým realizovala množstvo koncertov zo súčasnej slovenskej a zahraničnej tvorby. Od roku 2011 sa venuje aj pedagogickej činnosti.

Milan Paľa (1982) je jednou z najvýraznejších postáv dnešnej hudobnej scény. Unikátnosť jeho hry je neprehliadnuteľná a odborná verejnosť ho právom radí medzi elitu svetových interpretov mladej generácie. Už počas štúdia na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici, neskôr na Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien a Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne (JAMU) získaval Milan Paľa rad ocenení a neprehliadnuteľnú medzinárodnú pozornosť na európskych súťažiach. V tom čase sa tiež pravidelne zúčastňoval medzinárodných majstrovských kurzov v Zürichu (Vladimir Spivakov, Jean Guillou), v súkromnej triede Semjona Yaroshevicha sa zase oboznámil s legendárnou ruskou školou Davida Oistracha. Ako huslista, ktorý rovnako majstrovsky ovláda aj hru na viole, je v súčasnosti Milan Paľa vyhľadávaným interpretom pre uvádzanie nových diel. Má za sebou veľké množstvo premiér skladieb súčasných autorov (Jean Guillou, Jevgenij Iršai, František Gregor Emmert, Marián Lejava, Christophe Sirodeau, Erkki-Sven Tüür, Ádám Kondor, Ivan Josip Skender, Ante Knešaurek, Adrián Demoč, Tõnu Kõrvits, Daniel Matej, Lena Sierova, Wolfgang Bauer a ďalší).

Ronald Šebesta (1967) je jedným z popredných slovenských hráčov na klarinete. Po svojich štúdiách v Bratislave (VŠMU) a Boulogne (Francúzsko) začal svoju kariéru roku 1993 ako 1. klarinetista Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu. Od roku 1996 zastával rovnakú pozíciu v komornom orchestri mesta Bratislavy Cappella Istropolitana. Jeho hudobné záujmy týkajúce sa súčasnej hudby ho viedli k spoluzaloženiu VENI ensemblu pre súčasnú hudbu (1988), neskôr potom experimentálnych súborov pre improvizovanú hudbu Vapori del Cuore (1995 – 2004) ako aj slovensko-rakúskej skupiny DON@U.com (2004). Počas rokov 1997 – 2004 založil a umelecky spoluformoval komorný súbor Opera Aperta ensemble. Dlhoročne spolupracuje s klaviristkou Norou Škutovou vo formácii Duo Eliason (1990). V posledných rokoch úzko spolupracuje najmä so svojím bratom Róbertom. Ako orchestrálny hráč na historickom modeli klarinetu v posledných rokoch opakovane účinkuje najmä s viedenskou Wiener Akademie, budapeštianskym Orfeo Orchestra a krakovskou Capellou Cracoviensis. Jeho sólové vystúpenia s orchestrami sú nepravidelné, avšak zahŕňajú okrem slovenských pódií napríklad aj účinkovanie v Sankt Peterburgu (2013, Capella Tavricheskaya). Od roku 2012 opakovane uvádza svoj sólový recitál pod názvom „Classic malts“. V rokoch 2002 – 2010 pôsobil pedagogicky na VŠMU ako učiteľ hry na klarinete a komornej hudby. Od roku 2013 pôsobí na rovnakom poste na Akadémii umení v Banskej Bystrici.

Študoval hru na klavíri v Bratislave (VŠMU) a Gente (Kráľovské konzervatórium), ako štipendista v USA (Tanglewood Music Center), Kanade (Banff Centre for the Arts) a Nemecku (Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt). Venuje sa interpretácii súčasnej hudby, ensemblovej i sólovej hre a hudobnej reinterpretácii výtvarných diel. Rád spolupracuje s inými hudobníkmi, s ktorými formuje rôzne zoskupenia – Cluster ensemble, Ensemble Ricercata alebo Prague Modern. Okrem pôsobenia na Katedre hudobnej výchovy PdF UK spoluvytvára alternatívne „vzdelávacie inštitúcie“ – študentský projekt VENI ACADEMY, či sériu detských workshopov Sound Orchestra – zamerané na improvizáciu, grafické partitúry a experimentálnu hudbu. Je autorom množstva hudobných projektov, festivalov, či koncertných cyklov. Predsedá slovenskej sekcii Medzinárodnej spoločnosti pre súčasnú hudbu (ISCM – Slovak section), s ktorou pripravil hudobný počin roka 2013 – ISCM World New Music Days – ocenený v rámci Rádio_Head Awards 2014. V roku 2016 sa stal umeleckým riaditeľom vzdelávacieho projektu SUPERAR, ktorý sa koná v spolupráci s viedenským chlapčenským zborom a Konzerthaus Wien. V roku 2016 bol súbor Cluster ensemble nominovaný na cenu Nadácie Tatra banky za album Cluster ensemble Plays Philip Glass, na cenu Krištáľové krídlo v kategórii hudba a na cenu Radio_Head Award v kategórii klasická hudba.

Pozvánka na ďalší koncert

piatok, 29. 3. 2019

Bartók v Rimavskej Sobote

Podujatie k 95. výročiu koncertovania známeho maďarského hudobného skladateľa, zberateľa ľudových piesní v našom meste.

Dom kultúry Rimavská Sobota

Program:

10.00 hod. (pre školy) 17.00 hod. (pre verejnosť): Koncert žiakov a učiteľov ZUŠ

19.00 hod.: Bartók 4 – 4 Bartók

Štefan Szabó – jazzový gitarista, improvizátor

Radim Hanousek – jazzový saxofonista, improvizátor, skladateľ

Vladimír Micenko – improvizátor

Ján Fiala – bubeník, vibrafonista a

ženská spevácka skupina Uljanka

20.30 hod. Dokumentárny film o Bartókovi.

Dĺžka podujatia: 100 minút
Rok výroby: 2019
Dátum lokálnej premiéry: 19. marec 2019

Nenašli sa žiadne naplánované predstavenia pre toto podujatie.